ERGO-DESIGN AND CONTENT DEVELOPMENT CONSIDERATIONS FOR AN INTERACTIVE MULTIMEDIA KIOSK

Authors

  • Agus Windharto ITS DESIGN CENTER - Surabaya, Jl. Teknik Sipil No.1 kampus ITS Sukolilo, Surabaya - 60111, e-mail: itsdesigncenter@yahoo.com
  • S. Heru Prabowo ITS DESIGN CENTER - Surabaya, Jl. Teknik Sipil No.1 kampus ITS Sukolilo, Surabaya - 60111, e-mail: itsdesigncenter@yahoo.com

:

https://doi.org/10.9744/nirmana.8.1.

Abstract

Basic aspects of user interface design related to human cognitive system have been considered into most computer software applications recently especially those applications using the standard of Graphical User Interface (GUI). But different from the most software applications designed intentionally for user that assumed had been familiar to any computer application before, The User Interface for Public Kiosk System should be designed for users those could be possibly anyone totally unfamiliar with any computer interface system. Computer Illiterate User should be taken into interface design consideration, hence the basic aspects of human cognitive system should be considered as one of the most important factor in designing more intuitive and user friendly interface system model.This paper is a part of our research in the National Research Competition: Riset Andalan Perguruan Tinggi dan Industri (RAPID) programme 2004-2006 Sponsored by Ditjen DIKTI (General Directorate of Higher Education). The title of the research is : "Design & Engineering Multimedia Kiosk for Public Information Services". In this paper we will review several basic aspects of human cognitive system related to human perception of visual information, the basic of visual communication design concepts for Kiosk, and will be concluded into several guidelines and recommendations of designing successful user interface system for public Information Kiosk.

Abstract in Bahasa Indonesia :
Aspek-aspek dasar perancangan User Interface yang berhubungan dengan sistem kognitif manusia akhir-akhir ini telah menjadi salah satu dasar pertimbangan utama dalam merancang aplikasi yang berbasiskan software komputer, terutama pada aplikasi yang telah menerapkan standard Graphical User Interface (GUI). Berbeda dengan aplikasi software komputer yang kebanyakan dirancang untuk pengguna yang diasumsikan telah familiar dengan sistem aplikasi komputer sebelumnya, User Interface yang diperuntukkan untuk Public Kiosk harus dirancang dengan mempertimbangkan adanya pengguna potensial yang mungkin saja belum familiar sama sekali dengan sistem Interface komputer. User yang "buta komputer" harus dimasukkan sebagai dasar pertimbangan dalam merancang Interface sebuah sistem Kiosk yang dperuntukkan bagi publik. Dengan demikian aspek-aspek dasar sistem kognitif manusia harus dipandang sebagai salah satu faktor terpenting dalam merancang suatu model Interface Kiosk yang intuitif dan mudah digunakan. Tulisan ini merupakan salah satu bagian dari hasil penelitian kami pada program Kompetisi Nasional Riset Andalan Perguruan Tinggi dan Industri (RAPID) tahun 2004-2006 yang dibiayai oleh Ditjen DIKTI bertemakan "Rancang Bangun e-Kiosk Multimedia untuk Pelayanan Informasi Masyarakat" . Dalam tulisan singkat ini akan dibahas beberapa aspek dasar sistem kognitif manusia yang berkaitan dengan persepsi manusia terhadap informasi visual beserta dasar konsep komunikasi visual pada sistem Public Kiosk, dan disimpulkan pada beberapa panduan serta rekomendasi umum dalam merancang sistem Interface untuk Public Information Kiosk yang dapat berhasil dengan baik. Keywords: cognitive, user interface, information kiosk, interactive, multimedia.

Downloads

Published

2007-10-01

How to Cite

Windharto, A., & Prabowo, S. H. (2007). ERGO-DESIGN AND CONTENT DEVELOPMENT CONSIDERATIONS FOR AN INTERACTIVE MULTIMEDIA KIOSK. Jurnal Desain Komunikasi Visual Nirmana, 8(1). https://doi.org/10.9744/nirmana.8.1.